מנופאוזה 05.07.2022

היחס בין מדדים קרדיומטבוליים וקוגניציה בשלב מנופאוזה מוקדם

במחקר נבחן היחס בין מדדים קרדיומטבוליים וקוגניציה אצל נשים בשלבים הראשונים של מנופאוזה

מסת גוף, היקף מותניים. איולוסטרציה

מטרת המחקר, אשר פורסם בכתב העת Maturitas, היתה לבחון את היחס בין מדדים קרדיומטבוליים וקוגניציה אצל נשים בשלב מוקדם של מנופאוזה. במסגרת המחקר בוצעה אנליזת חתך של נתונים ממאגר KEEPSי(Kronos Early Estrogen Prevention Study (n=621). הערכה קוגניטיבית הוערכה על ידי מבחן ה-Modified Mini Mental Statusי(3MS).

המדידות הקרדיומטבוליות הפיסיקליות במחקר כללו מסת גוף (BMI), היקף מותניים (WC), יחס מותן-ירך (WHR) ולחץ דם (BP).

המדדים הביוכימיים כללו רמות בסרום של חלבון מגיב Cי(hs-CRP), כולסטרול כולל (TC), ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL-C), ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה lipoprotein (HDL-C), non-HDL (non-HDL-C), טריגליצרידים (TG), גלוקוז בצום בסרום (FSG), ועמידות לאינסולין (HOMA-IR).

משתנים סוציודמוגרפיים כללו גיל, מוצא אתני, חינוך וסגנון חיים (פעילות  גופנית, עישון). השמנה מרכזית הוגדר בכ-WC > 88 סנטימטר ו-WHR > 0.8. החוקרים העריכו גם יחס בין דירוג 3MS למדידת שומן מרכזי.

תוצאות המחקר הראו כי מדידות השמנה מרכזית ניבאו באופן בלתי תלוי דירוגים נמוכים יותר של 3MSי(p < 0.05). על פי החוקרים, התוצאות נמצאו עקביות בשלושה ניתוחים רב-משתניים נפרדים.

החוקרים סיכמו כי אצל נשים אשר החלה אצלם מנופאוזה לאחרונה, WC > 88 סנטימטר היה קשור לתפקוד קוגניטיבי נמוך יותר. החוקרים כתבו כי המנגנונים שעשויים להסביר את הקשר הזה צריכים להמשיך להיחקר.

מקור:

Pal et. al (2022) Maturitas DOI: 10.1016/j.maturitas.2022.04.004

נושאים קשורים:  מחקרים,  מנופאוזה,  השמנה מרכזית,  קוגניציה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו