שבץ מוחי 29.05.2022

הסיכון לדימום תחת טיפול כפול עם נוגדי טסיות לאחר שבץ מוחי

במטופלים שקיבלו טיפול כפול עם נוגדי טסיות לאחר שבץ מוחי נמצא סיכון גבוה יותר לדימום במי שטופלו עם טיקגרלור ואספירין לעומת קלופידוגרל ואספירין

אספירין (צילום: אילוסטרציה)
אספירין (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שממצאיו פורסמו ב-Annals of Neurology, מטרת החוקרים היתה לזהות את הסיכון לאירועי דמם ואת גורמי הסיכון האפשריים לכך בקרב מטופלים אשר עברו אירוע של שבץ מוחי קל או אירוע מוחי חולף, הנשאים לאובדן תפקוד של CYP2C19 ומקבלים טיפול כפול עם נוגדי טסיות. במסגרת המחקר נבדק הסיכון לדימום במהלך 90 הימים לאחר אירוע השבץ.

לצורך כך, החוקרים אספו 6,412 מטופלים מתוך מחקר ה-CHANCE-2י (Clopidogrel with Aspirin in High-Risk Patients with Acute Non-disabling Cerebrovascular Events II). התוצא העיקרי של המחקר היה אירוע כלשהו של דימום במהלך 90 יום, אשר הוגדר על ידי הקריטריונים של GUSTOי(Global Utilization of Streptokinase and Tissue Plasminogen Activator for Occluded Coronary Arteries).

בסך הכל דווחו 250 (3.9%) אירוע דמם אשר התרחשו בעיקר במהלך 21 הימים של הטיפול הכפול עם נוגדי הטסיות (200 מקרים, 3.1%). מקרי הדמם השכיחים ביותר היו של דימומים קלים, כגון חבורות, דימום מהאף ודימום מהחניכיים. אנליזה מרובת משתנים הראתה כי טיפול עם טיקגרלור ואספירין נקשר עם שיעור גבוה יותר של דימום (יחס הסיכונים = 2.21, רווח בר-סמך של 95% = 1.68-2.89, p < 0.001), בהשוואה לטיפול עם קלופידוגרל ואספירין. בנוסף, עישון נקשר עם סיכון נמוך יותר לדמם (יחס הסיכונים 0.70, רווח בר-סמך של 95% = 0.52-0.95, p = 0.02).

בנוסף, טיפול עם טיקגרלור ואספירין נקשר עם סיכון גבוה יותר לדמם במטופלים בגיל < 65 שנים (יחס הסיכונים = 2.87, רווח בר-סמך של 95% = 1.95-4.22) ובקרב מטופלים שאינם חולים בסוכרת (יחס הסיכונים = 2.65, רווח בר-סמך של 95% = 1.88-3.73; p לאינטראקציה = 0.04 ו-0.03, בהתאמה), בהשוואה לקלופידוגרל ואספירין.

החוקרים סיכמו כי עיקר אירועי הדמם התרחשו במהלך שלב הטיפול הכפול עם נוגדי הטסיות, ב-21 הימים הראשונים לאחר השבץ וכי הם היו קלים יחסית. הסיכון לדמם היה גבוה יותר בקרב מטופלים שאינם מעשנים ונקשר יותר עם מתן טיקגרלור ואספירין, לעומת מתן טיפול עם קלופידוגרל ואספירין, במיוחד במטופלים בגיל < 65 שנים ושאינם סוכרתיים.

מקור:

Wang A, Meng X, Tian X, et al. Bleeding Risk of Dual Antiplatelet Therapy after Minor Stroke or Transient Ischemic Attack. Ann Neurol [Internet] ;91(3):380–8.

נושאים קשורים:  מחקרים,  נוגדי טסיות,  שבץ מוחי,  דימום,  קלופידוגרל,  טיקגרלור,  אספירין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו