מלנומה 25.05.2022

היעילות של טיפול משולב עם Apatanib וTemozolomide

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי השימוש במשלב התרופות Apatinib יחד עם Temozolomide הינו יעיל, וזאת במצב של מלנומה מתקדמת ולאחר כישלון טיפול עם אימונותרפיה

אפשרויות הטיפול במלנומה מתקדמת במצב של התקדמות המחלה תחת טיפול עם אימונותרפיה הינן מוגבלות. במחקר פאזה II (NCT03422445) אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Melanoma Research ביקשו החוקרים להעריך את היעילות והבטיחות של הטיפול עם Apatinib בשילוב עם Temozolomide.  המחקר נערך במטופלים עם מלנומה מתקדמת ולאחר כישלון טיפול עם אימונותרפיה.

מחקר זה כלל מטופלים עם מלנומה לא נתיחה בדרגה III ו-IV. הנבדקים טופלו עם Temozolomide במינון של 300 מ"ג בימים 1-5 ועם Apatinib במינון של 500 מ"ג ליום במחזורי טיפול רצופים של 28 ימים. מחזורי הטיפול נמשכו עד להגעה לרעילות או לחילופין עד להתקדמות המחלה. מלבד כאלו אשר קיבלו אימונותרפיה נכללו בניסוי גם כאלו אשר קיבלו טיפול קודם בכימותרפיה, טיפול מכוונן (Targeted Therapy) וכאלו אשר השתתפו במחקרים קליניים אחרים.

השרידות ללא התקדמות הוגדרה במחקר זה כתוצא הראשי. התוצאים המשניים כללו את שיעור התגובה לטיפול, שיעור השליטה במחלה ובטיחות הטיפול.

מניתוח התוצאות עלה כי מתוך 29 הנבדקים, 28 (96.6%) נמצאו כבעלי מחלה גרורתית. מלנומה מוקוזלית (12 נבדקים - 41.4%) ומלנומה של הקצוות (8 נבדקים - 27.6%) היוו את סוגי המחלה העיקריים. 5 מהנבדקים (17.2%) נמצאו עם מוטציות BRAF,יCKIT או NRAS. מתוך כלל הנבדקים 5 (17.2%) הגיבו חלקית לטיפול והשאר (82.8%) הראו שליטה במחלה. השיעור הממוצע לשרידות ללא התקדמות עמד על 5 חודשים (רווח בר-סמך 95%: 4.7-5.3 חודשים). השיעור הממוצע לשרידות כוללת עמד על 10.1 חודשים (רווח בר-סמך 95%: 5.1-15.0 חודשים). תופעות לוואי אשר נרשמו בקרב הנבדקים כללו פרוטאינוריה (4 נבדקים - 13.8%), תרומבוציטופניה (2 נבדקים - 6.9%), יתר לחץ דם (נבדק אחד - 3.4%) והיפרבילירובינמיה (נבדק אחד - 3.4%). לא נרשמו כלל מקרים של תמותה עקב הטיפול.

תוצאות מחקר זה הדגימו כי הטיפול עם Apatinib יחד עם Temozolomide הינה יעילה ובטוחה, וזאת במטופלים עם מלנומה מתקדמת ולאחר התקדמות המחלה תחת טיפול עם אימונותרפיה.

מקור:

Zhou, Li,*; Yang, Yue,*; Si, Lu; Chi, Zhihong; Sheng, Xinan; Lian, Bin; Wang, Xuan; Tang, Bixia; Mao, Lili; Yan, Xieqiao; Li, Siming; Bai, Xue; Guo, Jun; Cui, Chuanliang Phase II study of apatinib combined with temozolomide in patients with advanced melanoma after failure of immunotherapy, Melanoma Research: June 2022 - Volume 32 - Issue 3 - p 142-149

נושאים קשורים:  מלנומה,  Apatinib,  Temozolomide,  אימונותרפיה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו