תפקוד סומטוטרופי 28.12.2020

ההבדלים בין המינים בתגובות הסומטוטרופיות

מחקר זה בחן ההבדלים בין המינים בתגובות הסומטטורופיות ואת המנגנונים העומדים בבסיסם

סומטוטרופים של בלוטת יותרת המוח הקדמית הם חיישנים מטבוליים חשובים המגיבים ללפטין על ידי הפרשת הורמון גדילה (GH). עם זאת, אותות לפטין מופחתים הנגרמים על ידי צום לא תמיד בהתאמה להפחתת רמות ה-GH בסרום.

דיווחים מראים כי צום עשוי לעורר או להפחית את הפרשת GH, כתלות במין. המנגנונים העומדים בבסיס התגובות הסומטוטרופיות המובהקות הללו לצום נותרו לא ידועים. כדי להגדיר את תגובת הסומטוטרופ לירידה באיתות הלפטין, בחן מחקר זה סמנים לתפקוד סומטוטרופי לאורך תקופות זמן שונות של צום.

עכברים זכרים היו בצום במשך 24 ו-48 שעות, ועכברים נקבות צמו במשך 24 שעות בהשוואה לקבוצת הביקורת שהוזנה ad libitum.

משקל הגוף ורמות הגלוקוז בסרום ירדו אצל גברים ונשים כאחד, אך באופן בלתי צפוי, רמות הלפטין בסרום ירדו רק אצל גברים. יתר על כן, אצל גברים, רמות ה-GH בסרום הראו תגובה דו-פזית עם ירידות משמעותיות ב-24 שעות הראשונות ולאחר מכן עלייה משמעותית ב-48 שעות, אשר חפפה את העלייה ברמות הגרלין בסרום.

לעומת זאת, נקבות הראו עלייה ב-GH בסרום ב-24 שעות הראשונות. לאחר מכן נבדקו המנגנונים העומדים בבסיס התגובות הסומטוטרופיות המבדלות שנצפו אצל גברים ונצפה כי רמות ה-mRNA של GH בבלוטת יותרת המוח גדלו, ללא הבחנה בין צום חריף לצום ממושך. לעומת זאת, רמות ה-Ghrhr mRNA (המקודד לקולטן הורמון משחרר GH) ו-Ghsr mRNA (המקודד לקולטן הגרלין) עלו מאוד בזמני צום ממושכים במקביל לעלייה ב-GH בסרום.

ממצאים אלה מראים הבדלים בין המינים בתגובות הסומטוטרופיות והתגובות של האדיפוציטים לצום ותומכים בתפקיד המסתגל לסומטוטרופים אצל גברים בתגובה למספר אותות מטבוליים.

מקור:

Miles TK. Et al. (2020). Journal of Endocrinology. 247 (3):213-224.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סומטוטרופים,  הורמון גדילה,  לפטין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו