חוסר באדנוזין דאמינאז 2 09.03.2020

חוסר באדנוזין דאמינאז 2 - מחלה מונוגנית עם מגוון פנוטיפים

במחקר זה נמצא קשר בין מוטציות באתרים מסוימים של האנזים אדנוזין דאמינאז 2 לבין ההתייצגות הקלינית של המטופל

אנמיה. אילוסטרציה

חוסר באדנוזין דאמינאז 2 (DADA2) הוא הפרעה אוטוזומאלית רציסיבית אוטו-אינפלמטורית אשר קשורה למוטציות ב-ADA2. מטרת החוקרים היתה לבדוק את המאפיינים והפעילות האנזימתית של ADA2 במטופלים עם DADA2 בהשוואה למטופלים ללא DADA2.

מחקר זה נעשה בשיטת מחקר תיאורי. השתתפו בו 24 מטופלים עם DADA2 אשר אושפזו במחלקות ראומטולוגיות של מבוגרים ושל ילדים, במחלקת המטולוגיה ילדים ובמחלקת אימונולוגיה ילדים של אוניברסיטת Hacettepe. כל האקסונים של ADA2 נסקרו באמצעות ריצוף Sanger. הפעילות האנזימטית של ADA2 בסרום נמדדה על ידי ספקטרופוטומטר מותאם.

תוצאות המחקר הראו כי מתוך 24 מטופלים עם DADA2 אשר נכללו במחקר, 14 היו עם פנוטיפ הדומה לדלקת רב עורקית קשרית (קבוצה מספר 1); 9 היו עם מאפיינים דמויי אנמיה מסוג Diamond-Blackfan ואחד סבל מכשל חיסוני (קבוצה מספר 2).

ב-14 המטופלים בקבוצה 1 לא נמצא תרומבוציטוזיס האופייני לדלקת רב- עורקית קשרית קלאסית. התלקחויות דלקתיות היו נפוצות רק במטופלים בקבוצה מספר 1. פעילות ADA2  בסרום היתה נמוכה בכל המטופלים עם DADA2 מלבד אחד, אשר נבדק לאחר השתלת תאי גזע המטופויאטיים.

לא נמצא הבדל משמעותי בפעילות ADA2 בין המטופלים שהתייצגו עם מאפיינים דמויי אנמיה מסוג Diamond-Blackfan לבין המטופלים שהתייצגו עם  מאפיינים הדומים לדלקת רב עורקית קשרית.

במטופלים עם DADA2 עם מוטציית ADA2 אחת, פעילות ADA2 בסרום היתה נמוכה כמו במטופלים עם DADA2 הומוזיגוטית. פעילות ADA2 היתה נורמלית במטופלים ללא DADA2. מוטציות ב-ADA2 השפיעו על אתר הדימריזציה במטופלים בקבוצה מספר 1 ועל האתר הקטליטי במטופלים בקבוצה מספר 2.

מסקנת החוקרים היתה שצריך לבדוק את פעילות ADA2 לצד הבדיקות הגנטיות כיוון שיש מטופלים עם מוטציית ADA2 אחת הסובלים מחוסר פעילות אנזימטית.

המידע שנאסף על ידי החוקרים מראה על התאמה בין גנוטיפ לפנוטיפ. ההתאמה שנמצאה הראתה שמוטציות באתר הדימריזציה היו קשורות לפנוטיפ הדומה לדלקת רב עורקית קשרית, בעוד מוטציות באתר הקטליטי היו קשורות להתייצגויות המטולוגיות.

מקור:

Özen S et. al (2020) The Journal of Rheumatology DOI: 10.3899/jrheum.181384

נושאים קשורים:  חוסר באדנוזין דאמינאז 2,  מחקרים,  אנמיה מסוג Diamond- Blackfan,  דלקת רב עורקית קשרית,  אנמיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו