מחקרים 16.02.2016

ריבסטיגמין עשוי לשפר את יציבות ההליכה של חולי פרקינסון

במחקר מבוקר שלב 2 (ReSPonD) ריבסטיגמין נבדק מול פלצבו ושיפר משמעותית את יציבות ההליכה של חולי פרקינסון ללא שטיון לאחר 32 שבועות של טיפול רציף

הליכה מהוססת ולא יציבה היא אחד התסמינים השכיחים במכלול תסמיני מחלת פרקינסון ובין הגורמים המרכזיים לנפילות נשנות של החולים במחלה. התופעה, לפחות בחלקה, נעוצה בירידה בפעילות הכולינרגית במסלולים מוטוריים אקסטרה-פירמידליים. משכך חוקרים מאוניברסיטת בריסטול באנגליה ביקשו לבדוק האם ריבסטיגמין Rivastigmin אשר מעכב את האנזים אצטילכולין אסטראז ומעלה את רמת האצטילכולין הסינפטי ישפר את יציבות הליכה של חולי פרקינסון. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The Lancet Neurology.

במחקר אקראי, מבוקר וכפול סמיות שלב 2 ReSPonD נכללו חולי פרקינסון אשר גויסו ממסגרות אמבולטוריות ואישפוזיות ברחבי הממלכה המאוחדת. הנחקרים לא נחשפו בעברם למעכבי אצטילכולין אסטראז, לא סבלו משטיון, היו מסוגלים לצעוד 18 מטרים ללא סיוע ונפלו לפחות פעם אחת במהלך שנה שקדמה למחקר. המשתתפים הוקצו אקראית לזרוע אינבו וזרוע ריבסטיגמין. מינון הריבסטיגמין הועלה בהדרגה מ 3 מ"ג ליום ל 12 מ"ג ליום בשתי מנות על פני 12 שבועות ובהמשך ניטל במינון הזה במשך 32 שבועות נוספים, כמוסות הפלצבו דימו את הטיטרציה והמינון המלא. נקודת הסיום הראשית הוגדרה כהבדל בשונות זמני הצעדים - step time variability, מדד הבוחן את אורך הזמן של כל פסיעה כאשר שונות נמוכה יותר מעידה על הליכה בטוחה ויציבה יותר. נבחנו הפערים בין נקודת ההתחלה של המחקר לסיומו במהלך שלוש משימות הליכה לאורך 18 מטרים - הליכה רגילה, הליכה תוך כדי משימה ורבלית קלה (אמירת מילים המתחילות באותה אות) והליכה תוך כדי משימה ורבלית מורכבת (אמירת מילים המתחילות בשתי אותיות שונות לסירוגין). ההבדלים תוקננו לגיל החולים, מצבם הקוגניטיבי, שונות זמני הצעדים לפני התחלת המחקר ומספר הנפילות בשנה שקדמה למחקר. ניתוח התוצאות בוצע על בסיס הכוונה לטפל, אולם תוך פסילה של נחקרים שפרשו מהמחקר, לא השלימו 32 שבועות של טיפול במלואם או נפטרו במהלך המחקר.

בין אוקטובר 2012 למרץ 2013 גויסו למחקר 130 מטופלים אשר הוקצו לשתי קבוצות בנות 65 בני אדם כל אחת. בשבוע ה 32 של המחקר 59 מטופלים נותרו בקבוצת הפלצבו ו 55 בקבוצת הריבסטיגמין. שונות זמני הצעדים של מטופלים בזרוע הטיפול הייתה נמוכה משמעותית בהשוואה לנחקרי האינבו הן בהליכה הרגילה והן בהליכה תוך כדי משימה ורבלית פשוטה - (יחס ממוצעים גאומטריים 0.72 ו 0.79, בהתאמה, P=0.002 להליכה רגילה, P=0.045 להליכה תוך משימה ורבלית פשוטה). לא נרשם שיפור בר מובהקות בהליכה תוך כדי משימה ורבלית מורכבת.
תופעות לוואי הקשורות למערכת העיכול היו נפוצות יותר בקרב מטופלי הריבסטיגמין, 31% סבלו מבחילות (לעומת 5% בקבוצת האינבו) ו 17% מהקאות (לעומת 5%).

החוקרים מסכמים כי ריבסטיגמין עשוי לשפר יציבה של חולי פרקינסון ולהפחית את הסיכון לנפילות. מחקר שלב 3 בתרופה נדרש בכדי לאמת את הממצאים ולבחון את מדדי העלות-תועלת של הטיפול.

מקור:

Rivastigmine for gait stability in patients with Parkinson's disease (ReSPonD): a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 2 trial
Henderson, Emily J et al. The Lancet Neurology

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ריבסטיגמין,  מעכבי אצטילכולין אסטראז,  פרקינסון,  נפילות,  יציבות הליכה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו